Gry

Retro Ograne: Wipeout (seria)

Wipeout_logo

29 września 1995 – Europejska premiera pierwszego Playstation. Konsola przyszłości – napęd CD-ROM, możliwości generowania grafiki 3D i pierwszy krok w branże gier dla Sony. Jednym z tytułów startowych są niesamowite futurystyczne wyścigi, Wipeout.

Niesamowity pokaz możliwości najnowszego sprzętu – świetnie zaprojektowane, latające poduszkowce poruszały się z niewyobrażalną prędkością, wszystko w trójwymiarowej grafice, z głośników najnowsza elektroniczna muzyka (na ost m.in. Leftfield czy Orbital) i nikt nie miał wątpliwości, że oto zaczyna się nowa era w grach video.

Wipeout

„(…) Legendarna historia o tym jak ja z Jimmy Bowersem siedzieliśmy w pubie, w czasie kiedy kończyliśmy grać w Mario Kart na SNESie. W pewnym momencie wyłączyłem całą muzykę w grze i puściłem jakieś techno. I nareszcie udało mi się pokonać 150cc puchar, po tym jak próbowałem tyle razy. W końcu udało mi się to zrobić!(…)”
(Nick Burcombe, Główny Projektant przy Wipeout, Psygnosis) źródło: wywiad dla gamestm.co.uk

Psygnosis, studio z angielskiego Liverpoolu, stworzyło grę w której główną rolę grała niesamowita prędkość oraz muzyka klubowa. Nic dziwnego więc, że kluby z elektronicznymi dźwiękami, zostały użyte przy promocji gry oraz Playstation – w Wielkiej Brytanii Sony powstawiało standy z grą do najpopularniejszych lokali. Także i tych nieistniejących – wczesną wersję „Wipeout” ogrywają bohaterowie w filmie „Hakerzy”(1995), produkcji z młodziutką Angeliną Jolie w roli głównej.
Wisienką na torcie była współpraca z „The Designers Republic” – studia zajmującego się głównie projektowaniem logosów i okładek dla branż związanych z muzyką elektroniczną. To właśnie tej ekipie zawdzięczamy niesamowity styl świata gry, wszystkie logosy (wstawki z japońskimi znakami i charakterystyczną czcionkę) i okładki kolejnych odsłon serii, które bardziej przypominały kolejny album z mocną techniawką, niż następną „gierkę” na konsolę. Kooperacja z „tDR” skończyła się na odsłonie trzeciej Wipeouta, jednak w każdej kolejnej nadal mogliśmy, choć miejscami tylko elementy, zobaczyć styl zapoczątkowany przez tych artystów.

///PIRANHA

Premiera wraz z PSX-em, oryginalny design gry i trójwymiarowa grafika nie wystarczyłaby jednak, aby na przestrzeni 20 lat, seria doczekała się aż 9 nowych odsłon. To właśnie grywalność wręcz wylewała się z tej produkcji: Mogłeś sterować wyścigowym poduszkowcem, sunącym z dużą prędkością, nad trasami zbudowanymi w/nad/pod futurystycznymi miastami, zakręconymi tak bardzo że można było dostać zawrotu głowy. Oprócz niezpiecznych zakrętów, zagrażali Ci także przeciwnicy którzy mogli staranować Cię swoimi bolidami, czy też „popieścić” różnymi broniami, które aktywowało się przelatując nad ich ikonkami. Jednym z rozwiązań, których na próżno było szukać w podobnych grach, to kierunkowe hamulce powietrzne – właśnie ich opanowanie decydowało o tym jak perfekcyjny będzie nasz przejazd.

Wipeout_1995_reklama

„Zaczęliśmy mieć pomysły na te super szybkie i agresywne wyścigi. I wtedy tak naprawdę zaczęło się to składać do kupy. Wszyscy zrozumieli o co nam chodzi, po tym gdy Jimmy zrobił pierwszy render dwóch statków ścigających się po ciasnym torze – dodaliśmy do tego muzykę The Prodigy i wszyscy zaczęli gadać „Wow, super, musimy zrobić tą grę”. Wyglądało to niesamowicie.”
(Nick Burcombe, Główny Projektant przy Wipeout, Psygnosis) źródło: wywiad dla gamestm.co.uk

Walka o każdy fragment trasy, nawet i jedną milisekundę i skupienie się przez cały wyścig – mamy tak w Gran Turismo, FORZIE, Colinie i setce innych racerow, sęk w tym że Wipeout, w tym aspekcie też wyróżnia się z innych gier dla maniaków „prędkości” – Wraz z wzrostem poziomu trudności, oprócz standardowo bardziej agresywnych przeciwników, czy mniejszej ilości czasu w „próbach czasowych”, nasz poduszkowiec zwiększał swoją prędkość. Przy tych najtrudniejszych wyzwaniach, nawet jeden błąd eliminował nas z wyścigu. Ot, taki „Dark Souls” wśród futurystycznych racerów, tylko że przy prędkości godnej McLarena P1.

///FEISAR

Mówię: „Wipeout”, myślę „Playstation”, jednak nie zawsze tak było. Po sukcesie pierwszej odsłony na PS1 (Najlepiej sprzedający się tytuł startowy w europie, na pierwszą konsolę Sony), Psygnosis postanowiło stworzyć konwersję na Segę Saturn oraz PC (DOS). Z drugą, wydaną równy rok później po pierwowzorze, częścią – Wipeout 2097 (znany jako Wipeout XL w Ameryce) – było podobnie, tylko że tym razem jeszcze więcej platform, oraz graczy, mogło nacieszyć się niesamowitą walką na torze: Oprócz PS1 była to znowu Sega Saturn oraz PC (WINDOWS), MAC oraz Amiga (dopiero w 1999). Niespodziewanie jednak, niemal dwa lata później po „2097”, posiadacze Nintendo 64, mogli się cieszyć JEDYNĄ odsłona serii która nie ma swojego odpowiednika na platformie Sony – Wipeout 64. Umiejscowienie akcji gry w 2098 roku, nowe zespoły, trasy (choć głównie są to „lustrzane odbicia” z poprzednich części), bronie, oraz przede wszystkim, pierwszy raz użyte analogowe sterowanie (w 1996, kiedy wydano „2097” na PS1, jeszcze nikt nie marzył o czymś takim jak „Dual Shock”) i mając wtedy tylko Playstation, mogłeś zazdrościć kolegom z N64 pod telewizorem. Pierwszy i ostatni raz, gdyż po tym występku, każdy kolejny „Wipeout”ukazywał się tylko na konsolę Sony – Wipeout 3 (znany także jako Wip3out), debiutujący we wrześniu 1999 nie został już skonwertowany na żaden inny sprzęt.

1270676-we_ps1_plat_cover

 

„Wipeout jest jednym z tych tytułów gdzie jest bardzo ciężko uszczęśliwić każdego, chcieliśmy aby przeciętny gracz mógł się cieszyć z gry, i zobaczyć jakie gra oferuje wyzwania. Jednakże, chcieliśmy także aby gracze hardcore’owi mogli wycisnąć z gry wszystkie soki i nadal czuć że jeszcze wiele wyzwań przed nimi. Więc, mam nadzieję że każdy odczuł że jest ciężko, ale nie jest to niemożliwe.”
(Scott Naylor, Projektant współpracujący przy produkcji Wipeout 3, Leeds development studio) źródło: wywiad dla wipeoutzone.com

Późniejsza „ekskluzywność” marki na sprzętach Playstation nie jest niespodzianką – Psygnosis już w 1993, prawie dwa lata przed premierą PSXa, została wykupione przez japońską korporację. Dochodziło jednak do sytuacji, która wydaje się teraz wręcz niemożliwa – Sony było właścicielem studia, jednak zdolne chłopaki z Liverpoolu, przez parę kolejnych lat, nadal wydawali gry na inne platformy. Koniec ery pierwszego Playstation zakończył także i ten rozdział w historii firmy.

///AURICOM

Od 2001 roku Psygnosis było znane już jako Sony Studio Liverpool. Rok później wydali pierwszą (i ostatnią, nie będącą konwersją) odsłonę serii na Playstation 2 – Wipeout Fusion. Gra spotkała się z dobrym przyjęciem w prasie, jednak dla mnie oraz wielu innych fanów, jest to najgorsza odsłona serii. Pamiętam że szybko zniechęciłem się do tego tytułu, nie był tym czego oczekiwałem – dłuższe, bardziej rozbudowane trasy czy (całkowicie dziwaczny, a zarazem jednorazowy na tle serii) wybór pilota napewno dołożyły cegiełkę do tego. Najistotniejszym dodatkiem, który jednak skrzydła rozwinął dopiero w późniejszych odsłonach, był nowy tryb gry – Zone – gdzie co chwilę nasz pojazd zwiększa swoją prędkość, a przejazd kończymy dopiero wtedy gdy całkowicie go zniszczymy. Najlepiej ten tryb wspominam z pierwszej odsłony na przenośną konsolę Sony (PSP) – Wipeout Pure, który znowu pozwolił ekipie z Liverpoolu zaszczycić swoją obecnością line-up premierowy sprzętu (w Europie). A zarazem był, jak tytuł („czysty”) sugerował, powrotem do dobrej, minimalistycznej formuły.

W Wipeout zawsze najważniejsza była prędkość, jedyną możliwością aby być lepszym na torze, jest branie zakrętów szybciej i bardziej dokładnie niż wcześniej. Im więcej to testowaliśmy, tym bardziej drażniło nas to że za każdym razem spowalniało nas gdy ledwo dotknęliśmy ściany toru. W czasie projektowania gry dużo rozmawialiśmy na ten temat, zdecydowaliśmy że przyspiesznie poduszkowca będzie bardziej sprawiedliwe dla graczy, jeśli tylko muśniesz ścianę toru.
(Scott Naylor, Projektant współpracujący przy produkcji Wipeout 3, Leeds development studio) źródło: wywiad dla wipeoutzone.com

03_WIPEOUT_64

Przeniesienie możliwości gry w Wipeouta, z przytulnego salonu, do pociągu/autobusu/gdziekolwiek, na świetnej jakości ekranie przenośnego urządzenia, było dla mnie jednym z najbardziej szokujących (związanych z grami) doświadczeń. Twórcy znowu zgrali się idealnie i pokazali nam „przyszłość”, po raz kolejny. Przypominam, w tamtych czasach (A.D. 2005) nie było jeszcze ogólnodostępnych smartphonów czy innych urządzeń, które mogły wygenerować nawet zbliżoną grafikę i płynność, do tego co dostaliśmy od Sony. „Pure” wprowadziło też, akurat mniej lubianą, ale w tym przypadku darmową, nowinkę – DLC, w którym co miesiąc (przez pół roku) gracze na PSP dostawali nowe trasy oraz pojazdy.
Ponad dwa lata później, Playstation Portable System dostało sequel – „Wipeout Pulse”, który po pół roku doczekał się także konwersji na Playstation 2.
Zawartość obydwu odsłon z przenośnego systemu pojawiła się na Playstation 3 w 2008 jako „Wipeout HD” – W pełnym HD i 60 klatkach na sekundę. Oczy cieszyły ultra ostre tekstury, przepiękny kontrast i „tradycyjna” aktualizacja wizualiów w szalonych wyścigach (smuga pozostawiana przez pędzący poduszkowiec, coś pięknego!). Z czasem produkcja doczekała się porządnego DLC „Fury” i… od tej pory na stacjonarnych konsolach nie pojawił się żaden Wipeout.

///QIREX-RD

Historia po raz kolejny zatoczyła koło, wraz z lutym 2012 oraz premierą drugiej (i prawdopodobnie ostatniej) przenośnej Playstation (PS Vita), ukazał się Wipeout 2048. Gra była traktowana jako „prequel” całej serii, z turniejem wyścigów umiejscowionym czasowo, jeszcze przed pierwszym Wipeout’em z PSX-a. Nie przeszkadzało to autorom z dostarczeniem na rewelacyjny ekran Vity (OLED) zakręconych torów, pięknych efektów i tradycyjnie, wyśmienitej ścieżki dźwiękowej (z nawiązaniami do klasycznych odsłon z PS ONE – m.in The Prodigy czy The Chemical Brothers) co jako całość było postrzegane jako techniczna pokazówka mocy nowej konsolki. Dodatkowo, w rozrywce wielosobowej, choć w ograniczony sposób, posiadacze PS3 oraz „HD” mogli się zmagać z posiadaczami „2048” mającymi w łapkach ich PS Vity. Niestety, nie obyło się bez ustępstw – z ostrych 60 klatek na sekundę, developerzy musieli zejść do 30, aby zachować płynność rozgrywki. Pomimo jednych z gorszych ocen, w historii serii, bardzo miło wspominam zabawę z tą częścią. Niestety, był to także łabędzi śpiew oddziału Sony z Liverpoolu.

89499_large

„Nie miałem pojęcia że nadal będą to robić prawie 18 lat później. Nigdy nie wiesz tego kiedy zaczynasz pracować nad takim projektem. Mieliśmy oczekiwania w stylu „Nie byłoby świetnie być częścią startu Playstation?”. Pamiętam kiedy Ken Kutaragi [„ojciec” Playstation – van] przyszedł do nas z wizytą, zobaczyć co już zrobiliśmy, 4 miesiące przed premierą. Wtedy powiedział: „Bardzo fajnie, ale nigdy nie uda wam sie tego skończyć na czas”
(Nick Burcombe, Główny Projektant przy Wipeout, Psygnosis) źródło: wywiad dla gamestm.co.uk

Dokładnie pół roku po wydaniu „2048” – 22 sierpnia 2011 – Sony w notce prasowej ogłosiło zamknięcie studia. „Sony Studio Liverpool” (wcześniej Psygnosis), oprócz serii Wipeout stworzyło także (przed przejęciem przez japońska korporacje) takie klasyki jak „Shadow of The Beast”, „Destruction Derby”, „Lemmings”, „G-Police” i dziesiątki innych. Fani najlepszych wyścigów futurystycznych musieli się zmierzyć z myślą, że być może już nigdy nie doświadczą kolejnej odsłony na nowa generację sprzętową.
W pewnym momencie zaczęły pojawiać się plotki, o planowanej wersji na PS4, która jednak poszła „pod nóż” wraz z resztą wizji studia. Zwolnieni developerzy jeszcze kilkukrotnie pojawili w znanych serwisach internetowych, aby głosić że „Sony już nie chce Wipeouta”, czy o tym jaką mieli „zupełnie inną i odświeżającą koncepcję na markę”, związaną z edycją na PS4. Pomiędzy wierszami jednak, nie jawił się pozytywny obraz dla większości graczy – Prawdopodonie byłaby to darmowa gra, wypchana po brzegi mikrotransakcjami. Wipeout z dwoma trasami, jednym pojazdem i muzyką dostępną tylko w specjalnych „premium” paczkach? Gorzkie to pocieszenie, że nie doczekaliśmy się takiego (potencjalnego) potworka.

///AG-SYS

Przez ostatnie 20 lat na rynku (głównie w dystrybucji cyfrowej) ukazała się niezliczona ilość gier, próbujących naśladować Wipeouta. Większość przeszła bez echa, parę innych zaistniało tylko przez krótki okres czasu. Jedną z tych lepszych jest bez wątpienia Fast Racing Neo, nazywana przez wielu „Wipeout na Nintendo” bo tylko na platformach tej firmy możemy się ścigać. Jedyneczka wylądowała na Wii U, zaś kolejny wyścig (Fast RMX) zmierza na Switcha. Bardzo szkoda że tylko tam, gra ma wszystko na swoim miejscu (grafika, szybkość, pulsującą muzyka) jednak nie zmienia to fakty że król jest tylko jeden.

Nie ma lepszych futurystycznych wyścigów. Żadne inne nie dostarczą Ci takiej prędkości. Takiej bitwy na trasie. Tej idealnie dobranej, rządzącej Twoimi zmysłami muzyki. Nawet przez chwilę nie pownieneś zwątpić, Drogi Czytelniku, jak ważna była i jest to seria – Zadaj sobie pytanie, ile innych marek należących do Sony, ukazało się na każdej możliwej wersji Playstation?

Wojciech Tarczynski


wipeout-omega-collection---logo-1481068034648
W grudniu 2016 Sony ogłosiło że pracuje nad Wipeout: Omega Colection. W kolekcji znajdzie się zawartość z WipEout HD + DLC Fury oraz Wipeout 2048. 26 tras, 46 modeli statków, klasyczne tryby gry, kariera dla pojedynczego gracza z „2048, online, split-screen, znane z serii jak i te nowe utwory muzyczne – a to wszystko w 4K (jeśli macie PS4 PRO, „normalne” PS4 oczywiście max 1080p) i 60 klatkach na sekundę. Odgrzewany kotlet? Nic nie słyszę, jestem głuchy, muzyka zbyt głośno gra! Premiera na początku czerwca!


SERIA CHRONOLOGICZNIE:

01_WIPEOUT

 

1. Wipeout
Rok Wydania: 1995
Platforma: Playstation, Sega Saturn, PC

 

 

 

02_WIPEOUT_2097

2. Wipeout 2097
Rok Wydania: 1996
Platforma: Playstation, Sega Saturn, PC, Mac, Amiga

 

 

 

03_WIPEOUT_64

3. Wipeout 64
Rok Wydania: 1998
Platforma: Nintendo 64

 

 

04_WIPEOUT_3

 

4. Wipeout 3
Rok Wydania: 1999
Platforma: Playstation

 

 

 

05_WIPEOUT_FUSION

 

5. Wipeout Fusion

Rok Wydania: 2002
Platforma: Playstation 2

 

 

 

PSP Software Inlay_jp

 

 

6. Wipeout Pure
Rok Wydania: 2005
Platforma: Playstation Portable

 

 

 

 

07_WIPEOUT_PULSE

 

7. Wipeout Pulse
Rok Wydania: 2007
Platforma: Playstation Portable, Playstation 2

 

 

 

 

 

08_WIPEOUT_HD_FURY

 

8. Wipeout HD
Rok Wydania: 2008
Platforma: Playstation 3

 

 

 

09_WIPEOUT_2048

 

9. Wipeout 2048
Rok Wydania: 2012
Platforma: Playstation Vita

Reklamy

4 komentarze

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s